Toteutettu oppimiskertomus
Luo peli
Opettaja
Krista Karlund, Lea Pulkkinen, Ilkka Vuori
Koulu
Gesterbyn koulu
Aine/aihe
Matemaattinen peli englanniksi
Luokka
3B ja 6K
Oppilaiden ikä
9-12 vuotta
Oppilasmäärä
49
Ajankohta
Kevätlukukausi 2013
Tavoitteet
Tavoitteena oli tutustua teknologian käyttöön opetuksessa. Tämän lisäksi tavoitteina olivat matematiikan ja englannin sisältöjen kertaaminen sekä ryhmätyötaitojen kehittäminen.
Työtavat
Ryhmätyöskentely, arviointi ryhmässä ja itsenäisesti.
Projektissa käytetyt oppimisaktiviteetit
Unelmoi, tutki, kartoita, reflektoi, valmista, kysy, tee yhteistyötä
Projektissa käytetty teknologia: laitteet
ReFlex, Kodu-ohjelma, Smart Notebook / Extreme Collaboration (XC)
Työskentelyn kuvaus
Vaihe 1
Kolmannen luokan oppilaat ideoivat ryhmissä oman pelin ideaa ja sen maailmaa. Tämän jälkeen he arvioivat omaa työskentelyään.
Kuudennen luokan oppilaat muistelivat ryhmissä kolmannen luokan matematiikan sisältöjä ja miettivät millaisia tehtäviä luotavaan peliin voisi tulla.
Vaihe 2
Luokkien ryhmistä muodostettiin sekaryhmät, jotka suunnittelivat luotavan pelin. Tämän jälkeen jälleen arviointi.
Vaihe 3
Varsinainen pelintekopäivä. Oppilaat rakensivat koulun liikuntasaliin työpisteitä. Näissä pisteissä he tekivät ryhmänsä peliä Espoosta saapuneiden asiantuntijaoppilaiden avulla.
Vaihe 4
Koko projektin arviointi.
Tuotokset
Videopäiväkirja prosessista ja kuusi erilaista tietokonepeliä Kodu-ohjelmaa käyttäen.
Arviointi
Oppilaat arvioivat työskentelyään Reflex- ja Smart Notebook / Extreme Collaboration (XC)-ohjelmalla.
|
Jäsenet |
| Krista Karlund | Lea Pulkkinen | Ilkka Vuori |
|