Kirjaudu sisään Unohditko salasanasi?

Äidinkielen oppimispeli alaluokille

Pääskytien koulun pienluokkien 9. luokan oppilaat luovat nettipelin jossa opetellaan erottamaan vokaalit. Osa oppilaista luo peliä ja osa peli figuureita.


 

Toteutettu oppimiskertomus
Äikän nettipeli

Opettaja
Pasi Siltakorpi

Koulu
Pääskytien koulu

Aine/aihe
Äidinkielen peli

Luokka
9 y pienluokka

Oppilaiden ikä
15-16

Oppilasmäärä
10

Ajankohta
kevät 2013

Tavoitteet
Toukokuun puolessa välissä on valmis 9 luokkalaisten tekemä tietokonepeli, jolla pienluokkien alaluokkien oppilaat voivat opetella vokaalit (samalla myös ysit oppivat ne)

Työtavat
Käytetään ilmaisohjelmaa kuten Scratch tai vastaava ( tai Kodu) ykisinkertaisen pelin tekemiseen. Kaikki kokeilevat simppeliä koodausta ja kaikki tekevät jonkunpeli hahmon (kirjaimen ) itse. Pelin peli-idea on alustavasti napata tippuvista kirjaimista vokaalit mutta juoni voi muuttua oppilaiden ideoiden myötä.

Projektissa käytetyt oppimisaktiviteetit
Ohjelmaan tutustuminen atk-tunneilla, pelin suunnittelu ja toteutus. Hahmojen tekeminen (piirtäminen, kuvaaminen)

Projektissa käytetty teknologia: laitteet
Atk-luokan koneet, kuvankäsittely- ja piirrosohjelmat, Ilmainen peliohjelma.

Työskentelyn kuvaus
Atk luokassa kerran viikossa 6 viikon ajan ensimmäinen tunti pyhitetään ITEC työlle. Edellä mainittuja ohjelmia käytetään ja opetellaan.

Tuotokset
Valmis peli, omat digihahmot

Arviointi
Palaute alaluokkalaisilta ja tovereilta. Prosessi on osa tietotekniikan valinnaiskurssia. Oppilaita arvioidaan tunneittain heidän työskentelynsä ja kykyjensä mukaisesti

Jäsenet
Pasi Siltakorpi
Ei lisättyjä kuvia tai videoita.

YLLÄPITO JA TUKI: info@oppimaisema.fi   •