Blogg's framsidan | Visa projekt
Hankekoordinaattori Niina Mäkinen ja lehtori Samu Toivonen HAMK:sta ovat käyneet pitämässä digityöpajoja Viiriäisen päiväkodin henkilökunnalle. Pajat järjestettiin jokaiselle ryhmälle erikseen ja osallistujia oli 2-3 henkilöä digipajaa kohden. Digipajoissa käsiteltiin niin digitaalisia välineitä kuin erilaisia sovelluksia pedagogisesta näkökulmasta käsin. Välineiden ja sovellusten käsittelyssä huomioitiin lapsiryhmien ikäjakauma sekä henkilökunnan toiveet.
Laitepuolella uutta näkökulmaa toi päiväkodille hankitut Sphero Sprk+ älypallot (robotit). Nämä ohjelmoitavat älypallot ovat maailmalla suosittuja ja nyt niitä löytyy myös Viiriäisten päiväkodilta peräti 12 kappaletta. Yksinkertaisimmillaan palloja voi ohjata tabletilla tai puhelimella sisällä tai ulkona. Haasteellisempiin ominaisuuksiin kuuluu mm. ohjelmointi eli koodaus sekä lisätyn todellisuuden (AR) luomat mahdollisuudet. Älypalloille on myös SpheroEdun kautta ladattavissa useita valmiita ohjelmia, joiden avulla pallot saadaan mukaan lasten peleihin ja leikkeihin tuomaan lisää syvyyttä ja innostuneisuutta kuitenkaan vähentämättä leikin luovuutta.
Älypallojen lisäksi ohjelmointia pystyy Viiriäisissä harjoittamaan Beebottien avulla. Näitä mehiläisen näköisiä ohjelmoitavia robotteja on helppo koodata kulkemaan haluttua reittiä kohti päämäärää. Lasten looginen ajattelu kehittyy hauskalla ja leikkisällä tavalla beebottien kanssa ja samalla tulee tutuksi ohjelmoinnin alkeet. Ohjelmointi on yksinkertaisimmillaan sitä, että annetaan toimintaohjeita ennalta määrätyn toimenpiteen suorittamiseksi. (https://kurssit.it.jyu.fi/ITKP102/moniste/html/ viitattu 11.2.2019) Digipajoissa pohdittiinkin jo erilaisia variaatioita alustoille, joita Viiriäisissä on kaksi kappaletta. Toisessa on esillä geometrisia muotoja eri väreissä. Toinen alusta sisältää useita muovitaskuja, joihin voi itse laittaa haluamaansa opetettavaa materiaalia sisälle. Yhdistäminen kirjainten opetteluun tuntui olevan hyvinkin usealla ryhmällä mielessä, mutta yhtä hyvin muovitaskuihin voi laittaa esimerkiksi luontoaiheisia kuvia tai lapset voivat itse taiteilla vaikkapa aarrekartan, jonka ratkaisijalle on aarre tiedossa.
Tabletille ladattavista ohjelmista hyödyllisimmiksi koettiin ChatterPixKids, jolla pystyi herättämään ryhmän tutut pehmolelut kertomaan päivän tapahtumista. Molla ABC:n avulla on mielekästä harjoitella kirjaimien ja numeroiden piirtämistä. Näin hienomotoriset taidot kehittyvät ja kirjaimet/numerot tulevat tutuiksi. Muita kirjainten ja numeroiden tuntemista edistäviä sovelluksia on esimerkiksi Lolan Aakkosjuna ja Lolan Matikkalaiva. Myös SagoMini pelit saivat suurta suosiota varsinkin pienempien lasten kanssa toimivien keskuudessa. Hahmot peleissä ovat sympaattisia ja hyvin ilmeikkäitä. Näissä peleissä ei ole mainoksia ja sopivat myös siinä suhteessa pienten lasten kanssa käytettäviksi.
Digipajoja oli mukava käydä pitämässä innostuneelle ja nopeasti oppivalle henkilökunnalle. Sphero-älypallot oli hetkessä otettu haltuun ja päiväkodin lattialla pyöri erivärisiä palloja hallitusti ohjattuina. Ilmassa oli niin innostusta kuin naurua, joka tarttui myös meihin kouluttajiin. Digitaalisten välineiden ja sovellusten käyttöönottoa, niiden ominaisuuksiin tutustumista ja harjoittelua jatketaan koko kevään ajan muun muassa henkilöstöntyöillassa ja tuetusti lapsiryhmien kanssa. Ihastuttavaa innostuneisuutta on havaittavissa, se on loistava lähtökohta uuden oppimiselle!
Samu Toivonen
Logga in först för att skriva en kommentar.