Kirjaudu sisään Unohditko salasanasi?

Kehittely- ja ideointiverstas paikaksi verkostoitu ja innovoida

Hankkeen tavoitteena on luoda uusi oppimisympäristö, monitoimitila, joka toimii eri oppiaineiden leikkauspisteenä ja edistää näin opetuksen kokonaisvaltaista uudistamista. Monitoimitilassa opitaan tekemällä ja tuottamalla teknologiaa apuna käyttäen. Uusi oppimisympäristö vahvistaa nuorten työelämätaitoja, luovaa ajattelua ja kykyä innovoida yhdessä. Monitoimitilassa opiskelijat ratkovat ongelmia, joihin ei löydy valmiita ratkaisuja eikä ennalta sovittuja työtapoja. Työskentely pajassa kehittää opiskelijoiden luovaa ja soveltavaa ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja, jotka ovat tärkeitä taitoja työelämässä. (Future Work Skills 2020, www.iftf.org). Tavoitteena on myös kasvattaa ja kannustaa uteliaisuuteen, yritteliäisyyteen ja yrittämiseen mahdollistamalla erilaisten ideoiden ja prototyyppien rakentaminen. Oppimiseen on useita eri polkuja. Monitoimitila antaisi mahdollisuuden koulun luonnontiedeaineiden konkreettiseen oppimiseen käyttämällä hyväksi teknologiaa ja tuottamaan sen avulla käytännöllisiä hyödykkeitä. Idean monitoimitilaamme olemme saaneet maailmalla laajasti levinneestä maker culturesta (www.inventtolearn.com) . Hankkeemme kautta levittäisimme laajasti tekemällä oppimisen kulttuuria Suomen kouluihin.


 

Käyttöönottovuosi
2015

Kunta/koulutuksen järjestäjä
Espoon kaupunki

Koulun nimi
Olarin koulu ja lukio

Linkki koulun sivuille
www.olari.fi

Oppilasmäärä
657

Henkilökunnan määrä
55

Hankkeen pedagoginen asiantuntija (Nimi ja email)
Tiina Salonen tiina.salonen@espoo.fi

Hankkeen pääsuunnittelija (Nimi ja email)
Risto-Matti Grusander

Hankkeen pedagogiset tavoitteet (sisältäen mahdolliset omat painotukset / näkökulmat)
Hankkeen tavoitteena on luoda uusi oppimisympäristö, monitoimitila, joka toimii eri oppiaineiden leikkauspisteenä ja edistää näin opetuksen kokonaisvaltaista uudistamista. Monitoimitilassa opitaan tekemällä ja tuottamalla teknologiaa apuna käyttäen. Uusi oppimisympäristö vahvistaa nuorten työelämätaitoja, luovaa ajattelua ja kykyä innovoida yhdessä. Monitoimitilassa opiskelijat ratkovat ongelmia, joihin ei löydy valmiita ratkaisuja eikä ennalta sovittuja työtapoja. Työskentely pajassa kehittää opiskelijoiden luovaa ja soveltavaa ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja, jotka ovat tärkeitä taitoja työelämässä. (Future Work Skills 2020, www.iftf.org). Tavoitteena on myös kasvattaa ja kannustaa uteliaisuuteen, yritteliäisyyteen ja yrittämiseen mahdollistamalla erilaisten ideoiden ja prototyyppien rakentaminen. Hankkeemme kautta levittäisimme laajasti tekemällä oppimisen kulttuuria Suomen kouluihin.

Hankkeen kuvaus
Hankkeeseen liittyen on peruskorjattu tiloja ja hankittu uuden oppimisympäristön mahdollistavia uuden teknologian laitteita ja välineitä. Kerhotoiminta on aloitettu legoroboteilla. Opetuksessa on aloitettu ainerajat yhdistäviä kursseja (monialaiset yläkoulussa) sekä 3d-kurssit 9.kuokkalaisille ja lukiolaisille. Uusiin oppimisympäristöihin mahdollistavien tilojen peruskorjaus on pääosin valmis. Lisäksi samojen muunneltavuuden ideoiden pohjalta on kalustettu koulukirjastoa oppilaskunnan ja Liikkuva koulu -hankkeen avulla. Suunnitelmissa on myös muiden luokkatilojen uudistamista tämän projektin innoittamana.

Miksi tämä koordinointihanke tarvitaan? (sisältäen mahdolliset omat painotukset / näkökulmat)
Muunneltavien tilojen ja uuden teknologian avulla pyritään monipuolistamaan käsitystä oppimisesta. Luodaan tiloja, jotka inspiroivat keksimään, kokeilemaan ja oivaltamaan ja pitävät opettajat ja oppilaat oppimisen tilassa. Haluamme luoda innostuneen oppivan yhteisön, jossa oppimisen palo vie meitä eteenpäin. Haaveeksi on jäänyt tulosten jakaminen. Henkilöstövaihdosten vuoksi uusi opettajajoukko on ottanut tiloja ja pedagogiikkaa haltuun. Tulosten jakamisen aika on vasta ensi vuonna.

Miten hanke käytännössä toteutetaan? Työnjako ja aikataulu
Koulutetaan opettajat käyttämään uusia laitteita. Tekeillä on pieni käyttöohjepankki O365-ympäristöön (valokuvia, videoita ja lyhyt käyttökuvaus). Työnjako ja aikataulu Hankkeessa on luotu uusi oppimsympäristö teknisen työn ja tekstiilityön luokkaa pääosin nykyaikaistamalla luokan esitystekniikkaa ja laitteita. Teknisen työn luokkaan hankittiin kosketusnättötelevisio (84"), joka mahdollistaa paremman opetuksen havainnollistamisen sekä muidenkin oppiaineiden mahdollisuuden käyttää luokkaa opetukseen. Lisäksi uuden teknologian laitteena on hankittu 3 kpl 3d-tulostimia. Tekstiilityön luokkaa remontointiin sen mahdollistamiseksi monioppiaine opetustilaksi sekä sinne hankittiin vinyylileikkuri sekä lämpöprässi.Näitä laitteita on hyödynnetty esimerkiksi ilmaisutaidon ryhmän painatustarpeisiin. Hankkeeseen liittyen 7.luokan opetuksessa aloitettiin 2015 syksyllä kahden eri oppiaineen yhteinen kurssi (tn/ts), jossa oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat tuotteen, joka koostuu molempien oppiaineiden tuotoksista (asuste ja koru). Tämä kokeilu jatkuu edelleen. Helmikuussa 2016 alkoi lukiolaisille suunnattu Inno-kurssi, jossa on tarkoitus tutustuttaa oppilaat 3d-suunnitteluun ja 3d-tulostamiseen sekä omien ideoiden toteuttamiseen. Kerhotoiminnassa on pidetty yläkoululaisille legorobottikerhoa. Legorobotteja on käytetty ainerajat ylittävään ja yhdistävään opetukseen. Greenscreeniä apuna käyttäen on opetuksessa tehty projekti- ja ryhmätöitä sitoen uuden teknologian käyttö opetuksen sisältöön.

Mitkä ovat hankkeen avulla tavoiteltavat konkreettiset tulokset?
Luoda paja, jossa oppilaat, opiskelijat ja opettajat voivat kehitellä tuotteiden prototyyppejä ja liikeideoita.

Miten tulokset ja vaikutukset arvioidaan?
Hankkeen tuloksia olemme arvioineet 7.luokkaisille pidettyjen kurssien perusteella. Hankkeen myötä oppilaiden kolmiuloitteisuuden ymmärrys ja rohkeus kokeilla uusia asioita on kehittynyt. Tällä hetkellä hanke on edennyt suunnitelmien mukaan, mutta varsinaisia tuloksia on mahdollisuus arvioida tarkemmin, kun opetuskursseista, kerhotoiminnasta ja koulutuksesta on saatu enemmän kokemuksia. Hankeesta syntyviä tuloksia pyritään levittämään blogin kautta sekä koulutustilaisuuksissa kaupungin opettajille. Opetuksessa havaitut tulokset pyritään ottamaan käyttöön mahdollisimaan pian, jotta opetus kehittyisi haluttuun suuntaan. Syksyllä 2017 pidettiin koulutus- ja tutustumistilaisuus opettajille 3d tulostuksesta. Vinyylileikkurin, pallokameran (360) ym. koulutus on tapahtunut opettajalta opettajalle. Hankkeen innovaatiovaikutus on toteutunut toivottua hitaammin henkilöstövaihdosten vuoksi. Tällä hetkellä laitteita on ja tilat alkavat olla kunnossa. Pedagogiikan kehittelyä jatketaan.

Hankkeen pedagoginen asiantuntija (kokemus, yhteystiedot, motto, haastattelu)
Risto-Matti Grusander syksyyn 2016 asti

Hankkeen pääsunnittelija (kokemus, yhteystiedot, motto, haastattelu)
Risto-Matti Grusander

Hankkeen työryhmä
Seppo Hietaranta, Sari Pirkkalainen, Mia Kohi, Juha-Pekka Lehtonen vuonna 2015-2016 Tiina Salonen, Kyösti Blinnikka, Tytti Tenhunen, Katja Ruohomaa, Marja Arola, Suvi Terho 2016-2017

Hankkeen toimintaverkosto (muut asiantuntijat, .)
Hautomo: lukiolaisten perustama innovointiryhmä Micro:bit -ohjelmointikoulutus Lego Mindstorm ja Storystarter

Jäsenet
Risto-Matti Grusander
Kyösti Blinnikka
Tiina Salonen
Projektiin ei ole lisätty muita kuin kuva/videomateriaaleja. Katso ne omalta välilehdeltään.

Innovaatioluokan perustaminen ja käyttöönotto

022 teknisen työn luokan lisäkalustus (3d, Ctouch-kosketusnäyttö)

Lukuvuoden 2015-2016 aikana luokan 132 suunnittelu, vanhojen rakenteiden purku ja varustus. 

Luokkatila remontoitiin kesän aikana, mutta työ jatkui valitetttavasti vielä syyskuuhun asti syksyllä 2016. 

Tilakeskus purki vanhoja rakenteita, yksi purettavaksi tarkoitettu silityspöytä on yhä epäkäytännöllisesti niillä sijoillaan. Sähkötyöt on tehty, pintojen uusiminen on yhä kesken. Uudet kalusteet (tuolit, siirrettävä katsomo) tilattiin Martelasta. Siirrettävät ja ompeluunkin sopivan isot pöydät taas tulivat Iskusta. 

 

Lukuvuonna 2016-17

Opetuskokeilut alkuun innoluokissa 022 ja 132. Tavoitteena laitteiden ja tilojen monipuolinen käyttö oppilaiden kanssa yhdessä suunnitellen. 

Selvitetään opetajien koulutustarpeet. 

Tässä kuvataan kaikki kokeilun tulokset ja mahdolliset kokeilun aikana tehdyt tutkimukset sekä syntyneet innovaatiot.

Opettajat ovat saaneet koulutsta laitteiston käytössä. Osa on myös omasta kiinnostuksestaan asiaan opetellut uusia teknologioita. Monialaisissa opinnoissa pajoja on hyödynnetty monipuolisesti. 

Innostavien Legorobottikokeilujen kautta tutustuimme myös Lego Storystarter -menetelmään. 

Tähän lisätään linkkeinä tai esim- pdf- tiedostoina uutiset, jutut, artikkelit, videomateriaalit jne.

Koulun kotisivuilla www.olari.fi on esillä erilaisia innovatiivisia työtapoja. 

Tähän lisätään hankkeen aikana käytetyt materiaalit. Tähän liitetään myös havainnekuvat, 3D- mallinnukset, hankkeen aikaiset kuvat ja rakennuspiirustukset. Kaikki kuvatiedostot JPG, BMP jne lisätään ”Lisää kuva” toiminnolla

Rakennuspiirrustuksia ei tarvittu. Kalusteita tuli sekä Martelalta että iskusta ja yhtenäistä tilasuunnitelmaakaan ei ole. 

Tässä kerrotaan hankkeen budjetti seuraavasti: 

Irtokalustus 41 832 e (1.12.2015 kaupungin koonti)

Laitehankinnat (tieto- ja viestintätekniikka) 18049 e (1.3.2016 väliraportti)

Rakentamiskustannukset 4000 e (1.3.2016 väliraportti)

Muut kulut

Kulut yhteensä



YLLÄPITO JA TUKI: info@oppimaisema.fi   •