Kymmenen tikkua tabletilla projektin tavoitteena on
tehdä 1. luokkalaisten kummioppilaiden, 5. luokkalaisten
kummien ja Siltamäki Suutarila-seuran (SiSu-seura) kanssa
yhteisprojekti, jossa tutkitaan ja esitellään pelejä
ennen ja nyt. Projekti on osa äidinkielen opetusta. Projektin
toteuttamiseen varataan n. 12 oppituntia.
Projektin tavoitteena on, että oppilaat oppivat
yhteistyö-, ja vuorovaikutustaitoja, syventävät
uuden teknologian käyttöä sekä opettavat
nykyteknologian käyttöä Siltamäki
Suutarila-seuran senioreille. Yhteistyöhön kuuluvat
pelien oppiminen ja opettaminen sekä vierailut puolin ja
toisin, haastattelujen tekeminen ja digitaalisten peliohjeiden
tekeminen.
SiSu-seuralaiset opettavat oppilaille vanhoja pelejä
ja oppilaat vastavuoroisesti neuvovat heille tablettien
käyttöä ja digitaalisten pelien pelaamista.
Vanhemm
Show more...
Kymmenen tikkua tabletilla projektin tavoitteena on tehdä 1. luokkalaisten kummioppilaiden, 5. luokkalaisten kummien ja Siltamäki Suutarila-seuran (SiSu-seura) kanssa yhteisprojekti, jossa tutkitaan ja esitellään pelejä ennen ja nyt. Projekti on osa äidinkielen opetusta. Projektin toteuttamiseen varataan n. 12 oppituntia.
Projektin tavoitteena on, että oppilaat oppivat yhteistyö-, ja vuorovaikutustaitoja, syventävät uuden teknologian käyttöä sekä opettavat nykyteknologian käyttöä Siltamäki Suutarila-seuran senioreille. Yhteistyöhön kuuluvat pelien oppiminen ja opettaminen sekä vierailut puolin ja toisin, haastattelujen tekeminen ja digitaalisten peliohjeiden tekeminen.
SiSu-seuralaiset opettavat oppilaille vanhoja pelejä ja oppilaat vastavuoroisesti neuvovat heille tablettien käyttöä ja digitaalisten pelien pelaamista. Vanhemmat voivat seurata projektin etenemistä oppilaiden tekemästä blogista. Lopputuotoksena oppilaat valmistavat kerätyistä peleistä virtuaaliset peliohjeet, jotka on mahdollista jakaa muille. Koko projektista kootaan pienimuotoinen dokumenttielokuva. Projekti päätetään yhteiseen peli-iltaan, johon kutsutaan oppilaat, vanhemmat ja SiSu-seuralaiset. Tilaisuudessa katsotaan oppilaiden kooste projektin kulusta ja oppilaiden tuotoksista. Pelipajoissa päästään kokeilemaan pelejä. Yhteistyötä koulun ja SiSu-seuran välillä on mahdollista jatkaa projektin jälkeen, esim. satuja lukeva koulumummo tai oppilaat voivat jatkaa uuden teknologian opetusta vanhemmille ihmisille. Myöhemmin virtuaaliset peliohjeet ja dokumentti on mahdollista kääntää myös englanniksi.
Projektin tavoitteet:
Oppia tekemään kuvakäsikirjoitus peliohjeeseen tai dokumenttiin.
Harjoitellaan kunnioittavaa vuorovaikutusta.
Oppia luomaan virtuaaliset peliohjeet ennen vanhaan pelatuista peleistä.
Mahdollistaa luontevaa vuorovaikutusta eri sukupolvien välillä.
Tutustuttaa vanhempia ihmisiä käyttämään uutta teknologiaa.
Kehittää ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja.
Kokeilla uusia tapoja kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Arviointi perustuu oppilaiden ja opettajan yhdessä luomiin tavoitteisiin. Projektin aikana oppilaat tekevät itsearviointia valitulla sovelluksella. Opettaja arvioi oppilaiden työskentelyä koko projektin ajan.
« Shorten