Kirjaudu sisään Unohditko salasanasi?

Kevät keikkuen tulevi - Lajintunnistuspelejä

Kielikylvyn 5.- luokkalaiset kehittävät pelejä, joiden avulla keväisen metsän kasvit ja eläimet opitaan tunnistamaan.


 

Opettaja
Sanna Sova

Koulu
Luostarivuoren koulu

Aine/aihe
biologia/lajintunnistus

Luokka
5

Oppilaiden ikä
11-12

Oppilasmäärä
20

Ajankohta
huhti-toukokuu 2013

Tavoitteet
Oppilaat kehittelevät ryhmissä erilaisia pelejä, joiden avulla he opiskelevat 5.luokan biologian laiintunnistusosion. He oppivat käyttämään digikameraa ja tietokoneen eri ohjelmia apuna työssään. Projektin tavoite on kehittää suunnitelmallisuutta sekä ryhmätyötä. Ajankäytön hallinta ja tehtävän rajaaminen ovat myös harjoituksen kohteena.

Työtavat
Ryhmätyö Yhteistoiminnallinen oppiminen

Projektissa käytetty teknologia: laitteet
Osa opetteli Prezi -ohjelman uutena tähän projektiin. Muutama käytti omaa digikameraa ja kuvankäsittelyohjelmia. Ipadit ja miniläppärit olivat käytössä lähinnä tiedonhaku ja tekstinkäsittelytarkoituksessa.

Työskentelyn kuvaus
Suunnittelu 3h , huhtikuu 2013 - opettaja esitteli aihealueen ja yhdessä käytiin läpi aihealueen keskeiset sisällöt biologian kirjasta (Koulun biologoa ja maantieto 5,Otava) - oppilaat saivat "brainstorming"-tyyppisesti listata ideoita peleistä, joita tästä aihepiiristä voisi tehdä - oppilaat jakaantuivat ryhmiin sen mukaisesti, minkätyyppinen pelinteko kiinnosti itseä - pelityypeiksi muodostuivat muistipeli, prezil-tietoisku, sekä useita ns. perinteisiä lautapelejä Työskentely, toukokuu 6h - oppilaat koulussa ja kotona työstivät peliensä osasia. Koulussa pidettiin kaksi pajapäivää, joiden aikana pelit valmistuivat käyttökuntoon TESTAUS: pelien pelaaminen käytännössä jäi ikävä kyllä elokuulle ajanpuutteen vuoksi. Myös oppilasrefletointi projektista on tehty osittain tekoprosessista, mutta pelien testaamisen jälkeen he arvioivat omien peliensä vahvuuksia ja kehitysehdotuksia

Jäsenet
Sanna Sova
Ei lisättyjä kuvia tai videoita.

YLLÄPITO JA TUKI: info@oppimaisema.fi   •