Hankkeen tavoitteena on jatkokehittää ja vakiinnuttaa innovatiivista Living Lab -tyyppistä toimintaa Jynkän alakoulun äänimaailman kehittämisessä oppimisprosessia rikastuttavana oppimismuotona. Äänimaailmaan yhdistetään kuvia, animaatioita ja videoita laaja-alaisen aistikokemuksen saamiseksi. Hankkeessa tavoitellaan oppilaiden yhteistyötaitojen, ajattelun ja kädentaitojen sekä teknologian luontevaa ja luovaa hyödyntämistä oppimisessa. Oppiainerajat ylittävillä STEAM-projekteilla on tavoitteina oppilaiden ongelmaratkaisukyvyn ja luovuuden kehittäminen sekä kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen. Tällä toiminnalla tavoitellaan myös oppijoiden omatahtista oppimista yksin ja ryhmissä sekä tutkimuksellisten toimintatapojen käyttöä oppimisessa. Jatkohankkeella varmistetaan äänisuihkujen käytön levittäminen osaksi kaikkien koulun toimijoiden arkea. Lisäksi levittämis- ja yhteistyötä tehdään uuteen koulurakennukseen sijoitetun lähikirjaston kanssa ja tutkimusyhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kanssa.
|
Kunta/koulutuksen järjestäjä |
Kuopion kaupunki |
Koulu |
Jynkän koulu |
Yhteyshenkilö
Anu Wulff
Koulu/organisaatio
Jynkän koulu/Kuopion kaupunki
Kohderyhmä
Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä on alakoulun oppilaat ja opettajat. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat alakoulun rakennukseen sijoitetun lähikirjaston käyttäjät.
Ajankohta
14.8.2017-30.6.2019
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on jatkokehittää ja vakiinnuttaa innovatiivista Living Lab -tyyppistä
toimintaa Jynkän alakoulun äänimaailman kehittämisessä oppimisprosessia rikastuttavana
oppimismuotona. Äänimaailmaan yhdistetään kuvia, animaatioita ja videoita. Hankkeessa
tavoitellaan oppilaiden yhteistyötaitojen, ajattelun ja kädentaitojen sekä teknologian
luontevaa ja luovaa hyödyntämistä oppimisessa. Opettajille tarvitaan syventävää
koulutusta digitaalisten materiaalien tuottamisessa, jotta he pystyvät tukemaan oppilaiden
itsenäistä työskentelyä.
Oppiainerajat ylittävillä STEAM-projekteilla on tavoitteina oppilaiden ongelmaratkaisukyvyn
ja luovuuden kehittäminen sekä kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen. Tällä
toiminnalla tavoitellaan myös oppijoiden omatahtista oppimista yksin ja ryhmissä
(vertaisoppiminen) sekä tutkimuksellisten toimintatapojen käyttöä
oppimiskokonaisuuksien tukena.
Jatkohankkeella varmistetaan äänisuihkujen käytön levittäminen osaksi kaikkien koulun
toimijoiden arkea. Järjestelmän käyttäjäystävällisyyttä kehitetään ja tuotetaan uutta
ohjeistusta ja infomateriaalia. Lisäksi levittämis- ja yhteistyötä tehdään uuteen
koulurakennukseen sijoitetun lähikirjaston kanssa. Laaja-alaisen aistikokemuksen saamiseksi
äänimaisemaan yhdistetään visuaalisia ja liikettä aktivoivia elementtejä mm.
hyödyntämällä tabletteja sekä lisättyä ja virtuaalitodellisuutta.
Työtavat
Uusi Jynkän koulu (syksystä 2017) mahdollistaa väistötiloja paremmat olosuhteet Maker-kulttuurin
kehittämiseen. Kädentaidon tiloihin rakennetaan oppimispisteitä, joissa on
välineitä ja tarvikkeita erilaisiin kokeiluihin. Hankkeessa oppilaat haastetaan asettamaan
itse kysymyksiä mm. oppiainerajat ylittäviin teemoihin liittyen (STEAM) ja tuottamaan
ratkaisuja yhdistäen itsetekemiään ääniä, videoita, animaatioita ja piirroksia. Syksyllä 2017
aloitettava tiimiopettajuus mahdollistaa entistä paremmin oppilaiden tukemisen ja
oppiainerajat ylittävät projektit. Opettajille tarjotaan tutoropettajatoiminnan lisäksi
syventävää koulutusta digitaalisten opetusmenetelmien käytössä.
Oppilaat tuottavat yhteisöllisesti monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin visuaalisesti
vahvistettuja äänimaailmoja, joita muutkin koulun oppilaat voivat hyödyntää
oppimisessaan. Oppilaat ovat aktiivisina toimijoina asettamassa tutkimusongelmia, joihin
haetaan ratkaisuja tutkimuksellisen työskentelyn keinoin tieto- ja viestintäteknologiaa
soveltaen. Projekteja elävöitetään virtuaalimaailman ja lisätyn todellisuuden keinoin.
Oppilaat rakentavat Liikkuvan koulun toimintaa tukevia ääniohjattuja liikuntapisteitä
liiketunnistimella, joihin voidaan yhdistää myös matematiikan, ympäristötiedon, vieraiden
kielten ja kuvataiteen oppimista.
Käytön helpottamiseksi ja yleisen levittämisen tueksi tuotetaan selkeitä ohjeistuksia ja
kerätään ideapankkia erilaisista oppimistehtävistä eri luokka-asteille hankkeen avoimelle
verkkosivustolle. Eri aistien ja oppimistapojen hyödyntämiseksi oppilaat tuottavat
yhteisöllisesti 360-kuviin monimuotoista materiaalia sekä kokeilevat virtuaalilaseja ja
lisättyä todellisuutta hyödyntäviä sovelluksia. Äänisuihkujen avulla tuodaan esim.
videoiden ja animaatioiden katseluun erityistehosteita (musiikki, ukkonen, sade jne.).
Työskentelyn/prosessin kuvaus
Hankkeen toteutus alkoi uudessa koulurakennuksessa heti syksyllä 2017. Perusopetuksen hankkeiden yhteinen ohjausryhmä seuraa hankkeen etenemistä ja koululla toimivat suunnittelu- ja kehitysryhmät linjaavat toimintaa ja hankintoja sekä toteuttavat hankkeen tavoitteita. Oppilaat osallistetaan vahvasti toimintaan ja oppilaiden kehittämisideoita ja kokemuksia kartoitetaan säännöllisesti.
Rahoittaja
Opetushallitus
Budjetti
35000 €, josta omarahoitusosuutta 7000 €.
Yhteistyötahot
Jynkän koulun esikouluryhmät
Jynkän lähikirjasto
Itä-Suomen yliopisto
Jäsenet |
| Anu Wulff | Anne Tuovinen | Hannele Roivanen | Maarit Kivimäki | Tanja Karpasto |
|
Äänimaailma ja monimediaisuus - oivalluksia oppimiseen alakoululaisille
Perustaja: Anu Wulff
Projektin tyyppi: Opetushallituksen rahoittamat hankkeet
Yhteyshenkilö:
Anu Wulff
Koulu/organisaatio:
Jynkän koulu/Kuopion kaupunki
Kohderyhmä:
Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä on alakoulun oppilaat ja opettajat. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat alakoulun rakennukseen sijoitetun lähikirjaston käyttäjät.
Ajankohta:
14.8.2017-30.6.2019
Tavoitteet:
Hankkeen tavoitteena on jatkokehittää ja vakiinnuttaa innovatiivista Living Lab -tyyppistä
toimintaa Jynkän alakoulun äänimaailman kehittämisessä oppimisprosessia rikastuttavana
oppimismuotona. Äänimaailmaan yhdistetään kuvia, animaatioita ja videoita. Hankkeessa
tavoitellaan oppilaiden yhteistyötaitojen, ajattelun ja kädentaitojen sekä teknologian
luontevaa ja luovaa hyödyntämistä oppimisessa. Opettajille tarvitaan syventävää
koulutusta digitaalisten materiaalien tuottamisessa, jotta he pystyvät tukemaan oppilaiden
itsenäistä työskentelyä.
Oppiainerajat ylittävillä STEAM-projekteilla on tavoitteina oppilaiden ongelmaratkaisukyvyn
ja luovuuden kehittäminen sekä kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen. Tällä
toiminnalla tavoitellaan myös oppijoiden omatahtista oppimista yksin ja ryhmissä
(vertaisoppiminen) sekä tutkimuksellisten toimintatapojen käyttöä
oppimiskokonaisuuksien tukena.
Jatkohankkeella varmistetaan äänisuihkujen käytön levittäminen osaksi kaikkien koulun
toimijoiden arkea. Järjestelmän käyttäjäystävällisyyttä kehitetään ja tuotetaan uutta
ohjeistusta ja infomateriaalia. Lisäksi levittämis- ja yhteistyötä tehdään uuteen
koulurakennukseen sijoitetun lähikirjaston kanssa. Laaja-alaisen aistikokemuksen saamiseksi
äänimaisemaan yhdistetään visuaalisia ja liikettä aktivoivia elementtejä mm.
hyödyntämällä tabletteja sekä lisättyä ja virtuaalitodellisuutta.
Työtavat:
Uusi Jynkän koulu (syksystä 2017) mahdollistaa väistötiloja paremmat olosuhteet Maker-kulttuurin
kehittämiseen. Kädentaidon tiloihin rakennetaan oppimispisteitä, joissa on
välineitä ja tarvikkeita erilaisiin kokeiluihin. Hankkeessa oppilaat haastetaan asettamaan
itse kysymyksiä mm. oppiainerajat ylittäviin teemoihin liittyen (STEAM) ja tuottamaan
ratkaisuja yhdistäen itsetekemiään ääniä, videoita, animaatioita ja piirroksia. Syksyllä 2017
aloitettava tiimiopettajuus mahdollistaa entistä paremmin oppilaiden tukemisen ja
oppiainerajat ylittävät projektit. Opettajille tarjotaan tutoropettajatoiminnan lisäksi
syventävää koulutusta digitaalisten opetusmenetelmien käytössä.
Oppilaat tuottavat yhteisöllisesti monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin visuaalisesti
vahvistettuja äänimaailmoja, joita muutkin koulun oppilaat voivat hyödyntää
oppimisessaan. Oppilaat ovat aktiivisina toimijoina asettamassa tutkimusongelmia, joihin
haetaan ratkaisuja tutkimuksellisen työskentelyn keinoin tieto- ja viestintäteknologiaa
soveltaen. Projekteja elävöitetään virtuaalimaailman ja lisätyn todellisuuden keinoin.
Oppilaat rakentavat Liikkuvan koulun toimintaa tukevia ääniohjattuja liikuntapisteitä
liiketunnistimella, joihin voidaan yhdistää myös matematiikan, ympäristötiedon, vieraiden
kielten ja kuvataiteen oppimista.
Käytön helpottamiseksi ja yleisen levittämisen tueksi tuotetaan selkeitä ohjeistuksia ja
kerätään ideapankkia erilaisista oppimistehtävistä eri luokka-asteille hankkeen avoimelle
verkkosivustolle. Eri aistien ja oppimistapojen hyödyntämiseksi oppilaat tuottavat
yhteisöllisesti 360-kuviin monimuotoista materiaalia sekä kokeilevat virtuaalilaseja ja
lisättyä todellisuutta hyödyntäviä sovelluksia. Äänisuihkujen avulla tuodaan esim.
videoiden ja animaatioiden katseluun erityistehosteita (musiikki, ukkonen, sade jne.).
Työskentelyn/prosessin kuvaus:
Hankkeen toteutus alkoi uudessa koulurakennuksessa heti syksyllä 2017. Perusopetuksen hankkeiden yhteinen ohjausryhmä seuraa hankkeen etenemistä ja koululla toimivat suunnittelu- ja kehitysryhmät linjaavat toimintaa ja hankintoja sekä toteuttavat hankkeen tavoitteita. Oppilaat osallistetaan vahvasti toimintaan ja oppilaiden kehittämisideoita ja kokemuksia kartoitetaan säännöllisesti.
Rahoittaja:
Opetushallitus
Budjetti:
35000 €, josta omarahoitusosuutta 7000 €.
Yhteistyötahot:
Jynkän koulun esikouluryhmät
Jynkän lähikirjasto
Itä-Suomen yliopisto