Projekti toteutetaan neljäsluokkalaisten kerhona,
jossa oppilaat yhdessä palvelutalon asukkaiden kanssa
tutustuvat peleihin ennen ja nyt. Projektin tavoitteena on,
että oppilaat ovat vuorovaikutuksessa eri sukupolven ihmisten
kanssa, syventävät omia taitojaan teknologian
käytössä sekä opettavat nykyteknologian
käyttöä palvelutalon asukkaille. Oppilaat
työskentelevät opettajan jakamissa ryhmissä.
Palvelutalon henkilökunta on valmistautunut projektiin
valitsemalla kouluyhteistyöhön halukkaan ryhmän.
Yhteistyöhön kuuluvat vierailut puolin ja toisin,
haastattelujen tekeminen ja tietojen taltioiminen. Palvelutalon
asukkaat opettavat oppilaille vanhoja pelejä ja oppilaat
vastavuoroisesti neuvovat heille tablettien käyttöä
ja digitaalisten pelien pelaamista. Lopputuotoksena oppilaat
valmistavat kerätyistä peleistä virtuaaliset
peliohjeet, jotka on mahdoll
Show more...
Projekti toteutetaan neljäsluokkalaisten kerhona, jossa oppilaat yhdessä palvelutalon asukkaiden kanssa tutustuvat peleihin ennen ja nyt. Projektin tavoitteena on, että oppilaat ovat vuorovaikutuksessa eri sukupolven ihmisten kanssa, syventävät omia taitojaan teknologian käytössä sekä opettavat nykyteknologian käyttöä palvelutalon asukkaille. Oppilaat työskentelevät opettajan jakamissa ryhmissä. Palvelutalon henkilökunta on valmistautunut projektiin valitsemalla kouluyhteistyöhön halukkaan ryhmän. Yhteistyöhön kuuluvat vierailut puolin ja toisin, haastattelujen tekeminen ja tietojen taltioiminen. Palvelutalon asukkaat opettavat oppilaille vanhoja pelejä ja oppilaat vastavuoroisesti neuvovat heille tablettien käyttöä ja digitaalisten pelien pelaamista. Lopputuotoksena oppilaat valmistavat kerätyistä peleistä virtuaaliset peliohjeet, jotka on mahdollista jakaa muille.
Myöhemmin koko projektista kootaan pienimuotoinen dokumenttielokuva. Projekti päätetään yhteiseen ensi-ilta tilaisuuteen, johon kutsutaan oppilaat, vanhemmat ja palvelutalon väkeä. Tilaisuudessa katsotaan kooste projektin kulusta ja oppilaiden tuotoksista sekä pelataan mahdollisuuksien mukaan pelejä ennen ja nykyään yhdessä. Yhteistyötä koulun ja palvelutalon välillä on mahdollista jatkaa projektin jälkeen, esim. satuja lukeva koulumummo tai oppilaat voivat jatkaa uuden teknologian opetusta vanhemmille ihmisille. Myöhemmin virtuaaliset peliohjeet on mahdollista kääntää myös englanniksi.
Projektin blogiin pääset alla olevasta linkistä:
http://10tikkuaipadilla.wordpress.com
« Shorten